tirsdag 26. juni 2012

Topsy Turvy

Vi er på flyttefot og vesla skal slutte i barnehagen. Som takk for to fantastiske år, ville jeg gi personalet en Topsy Turvy kake... eller skjev kake, som den også kalles. En litt "tullete" kake passer jo til barnehageansatte:)

Jeg bakte to høye sjokoladekaker, én i stor og én i liten form. Så delte jeg hver kake i to på midten, og videre ble hver del igjen skåret i to - én i "rette" deler og én i "skjeve" deler. (Hver kake deles altså i fire, to rette og to skjeve).


Kakene må legges lagvis og smøres opp hver for seg. I det store kaka må du skjære plass til den lille som skal plasseres oppå. Det holder å skjære ut plass kun i det "skjeve" laget av den nederste kaka. For å sikre at hele kreasjonen ikke siger sammen, er det greit å ha et tilpasset pappunderlag under den lille kaka (fest kakebunnen i pappen med en liten klatt Royal Icing), samt noen støttepinner i bunnen på den store kaka.



Pynt den lille kaka FØR du setter den oppå den store! Fest de to kakene sammen med RI mellom etasjene.


Jeg valgte å trekke den øverste etasjen med blå marsipan, siden dattera vår har gått på Blå avdeling. I tillegg limte jeg på marsipansirkler i de andre avdelignenes farger og skrev "TAKK!" på toppen av kaka. Den nederste etasjen pyntet jeg enkelt og greit med stjerner av sjokoladesmørkrem.




1 kommentar: